Op zoek naar een softwarepartner na de Digisprong met ADITE
ADITE is een Vlaamse Scholengroep binnen het Gemeenschapsonderwijs (GO!), verantwoordelijk voor 9 lagere en 3 grote secundaire scholen in Aarschot, Diest en Tessenderlo. In 2020 investeerde ze massaal in de reorganisatie die gepaard ging met de Digisprong, met als hoofddoel alle leerlingen te voorzien van een laptop en leerkrachten opleiden in ICT. Hoewel het digitaliseren van de lessen vooral een pedagogisch verhaal is, ontbrak er nog een IT-partner die voordelige Microsoft software-licenties kon aanbieden.
We gingen in gesprek met onze voornaamste contactpersonen binnen de scholengroep. Stefan, diensthoofd IT bij ADITE, nam het voortouw tijdens de Digisprong en vormt vandaag het kruispunt tussen het schoolbeleid en IT-dienst. Gert en Sam zijn netwerkverantwoordelijken, waarbij ze fungeren als tweede lijn bij Cloud- en software-problemen en regelmatig rechtstreeks met ons samenwerken. In dit gesprek duiken we dieper in op hun initiële probleemstelling en hoe Edu-Tech daar een antwoord voor bood.
De Digisprong in de praktijk

Om de noden van ADITE beter te begrijpen is het belangrijk om de situatie in 2020 te schetsen. Niet alleen het coronajaar, maar ook het jaar waarin de Vlaamse overheid de digitalisering van het onderwijs uitrolde. De Digisprong betekende een investering in laptops en computers, alsook ICT-opleidingen voor alle medewerkers, en het ontwikkelen van online leermiddelen (Vlaamse overheid).
De Digisprong bleek in de praktijk een ruimer verhaal te zijn, waarin hardware, software en de IT-competenties van leerlingen en leerkrachten een hoofdrol spelen. ADITE was al eerder met digitalisatie bezig, dankzij de Digisprong was er echter ruimte om de extra middelen te onderzoeken en aan te kopen. Vandaag voorziet de scholengroep de nodige toestellen, zowel voor leerlingen als leerkrachten en maakt het slim gebruik van de mogelijkheden van Microsoft Intune.
"We zochten een professionele partner die naar ons luistert en maatwerk kan bieden."
Voordelige licenties en een no-nonsense stijl
Hoewel ADITE al een vaste software-partner had, waren er een aantal argumenten om op zoek te gaan naar een nieuwe partij. Enkele criteria:
- Voordelige Microsoft-licenties
- Makkelijk te bereiken
- Transparante communicatie over de nodige licenties, maar even goed over de licenties die we niet nodig hebben
- Kennis over digitale veiligheid
- Diensten om digitale vaardigheden en kennis van Microsoft-tools van ADITE-medewerkers te verbeteren
ADITE deed een marktanalyse en kwam zo bij Edu-tech terecht.
De huidige Microsoft-tools optimaal leren gebruiken
Software ontwikkelt zich steeds verder en past zich aan aan de verwachtingen van gebruikers. Een ICT-coördinator of -verantwoordelijke in het onderwijs heeft heel specifieke noden, en is altijd aan het bijleren. “Never not learning” is een leuze waar wij onze diensten op baseren. Opleidingen, webinars, tech- en edu-tips, handleidingen, edu-prompts … (om er een paar op te noemen). Soms is een opleiding of workshop op maat aangewezen, zo ook bij ADITE-scholengroep.
1. Intune voor het beheren van hardware
Voor een scholenkoepel is het belangrijk om een beleid te hanteren dat zo efficiënt mogelijk wordt toegepast op alle vlakken, zo ook IT. Zoals Stefan het verwoordt: “De bestaande bouwstenen, namelijk Microsoft, beter benutten”. Voor Sam is Intune de applicatie die efficiëntie belichaamt. Hij gebruikt vandaag de tool voor het beheer van de laptops van de leerlingen, en binnenkort ook van de leraren en alle andere medewerkers. Uitgebreide kennis is dus essentieel, en die vond hij tijdens enkele webinars op maat. Stuit hij vandaag op problemen, dan kan hij rekenen op “de rechtstreekse hulplijn” met Casper, of de jaarlijkse webinars over de vernieuwingen binnen MS-tools.
2. Een toekomst met maximaal Cloud-beheer en het uitbouwen van ICT-kennis bij leerkrachten
Wat de toekomst betreft, staan er nog veel ambities op de planning. Zo wil de scholenkoepel documenten en data zo veel mogelijk op veilige cloudservers bewaren, in plaats van fysieke units. Daarnaast is het opleiden van de leraren in Microsoft ook een absolute prioriteit, zodat de lessen zo vlot mogelijk lopen. Het startpunt? Leerkrachten ICT en leerlingen in een kantoor-richting, aangezien zij in een professionele context met de applicaties zullen werken.
Vandaag heeft ADITE al een aantal applicaties geslaagd ingezet in de dagelijkse werking van de scholen (zoals hardware-beheer via Intune en telefonie via Teams). Andere projecten zitten nog volop in de testfase, zoals Teams en alle bijbehorende functionaliteiten optimaal te leren gebruiken.